Sidan håller på att ladda, vänligen vänta...
Anmälan Logga in Bli Medlem!
Logga in med ert användarnamn.
Glömt lösenordet?

Anmälan
  • Logga in
    • Logga in med ert användarnamn.
      Glömt lösenordet?
  • Bli Medlem!
Svenska Jaguarklubben-logotype
Svenska Jaguarklubben Av medlemmar - För medlemmar
  • Aktivitetskalendern
  • Klubbinformation
    • Vad är Svenska Jaguarklubben?
    • Bli medlem
    • Medlemsförmåner
    • Concours d'Elegance
    • Stadgar
    • Hållbarhetspolicy
  • Kontakt
    • Medlemsservice
    • Klubbrepresentanter (KR)
    • Modellrepresentanter (MR)
    • JaguarTimes Redaktionen
    • Web-redaktionen
    • Styrelsen
  • Jaguarinfo
    • Köpråd
      • E-type
      • F-Type 2013-2020
      • F-Pace 2016->
      • I-Pace
      • S-Type 1999-2008
      • XE 2015->
      • XF Sedan 2009-2015
      • XJ 1968-2019
      • XJ-S 1975-1996
      • XK 1996-2014
      • X-Type 2001-2009
      • Daimler V8 250 Saloon
      • XJ Serie 1
      • Jaguar E-Pace
      • 60-tals Jaguar S-Type
    • Jaguarklubben på YouTube
    • Jaguar - The Story
  • Forum
    • Information om forumet
    • Policy för inlägg
  • Bli Medlem
  1. Jaguarinfo
  2. Jaguar - The Story

Jaguarhistorik

Jaguar - The Story

Det hela började 1922 när William Lyons tillsammans med en kamrat bildade Swallow Sidecar Company i Blackpool. De tillverkade sidovagnar till den tidens motorcyklar. Sidovagnarna blev snabbt populära tack vare sitt sportiga utseende med strömlinjeform. På den tiden var det vanligt med fristående karosserifirmor som köpte färdiga chassier och motorer från bilfabrikanterna och 1927 hade Swallow sin första kaross klar för en Austin. Denna Austin Swallow hade ärvt sidovagnens strömlinjeform och blev en succé.

De följande åren byggdes karosser på Morris-, Fiat- och Standard-chassin. 1928 flyttade företaget till Coventry och 1931 ändrades namnet till Swallow Coach Building Companyoch SS1 presenterades. Denna blev omskriven som en mycket elegant bil med en lång motorhuv med svepande framskärmar till ett attraktivt pris. SS-bilarna var byggda på Standard Motor Companys chassi och motorer. 1934 bildades SS Cars plc (plc betyder public limited company = aktiebolag) och den första Jaguaren presenterades 1935 i form avSS Jaguar 2½ litre saloon. SS Jaguar 100 var den första riktiga sportbilen, en öppen tvåsitsig bil med kapacitet att nå 100 mph (160 km/h).

Här börjar man nu se ett intressant mönster. Jaguar tillverkar parallellt en sportbil som med bra prestanda och design blir omskriven och en saloonmodell med många gemensamma komponenter. Detta gör att priset på sportbilarna kan hållas på en relativt låg nivå jämfört med de fabriker som enbart tillverkar specialbilar och saloonerna gör att namnet blir mer känt bland allmänheten, samtidigt som volymerna växer något. Efter 1945, då man kanske tyckte att SS inte lät så bra, heter bilarna enbart Jaguar. 1948 presenteras så den första bilen med Jaguars egen XK-motor. XK 120 är sportbilen och Mark V heter saloon-modellen. Under 50-talet tävlar man även med specialmodeller som C-type 1951-53, D-type 1954-56 och XK SS 1956-57.

Det i Sverige mindre kända bilmärket Lanchester tillverkades av Lanchester Motor Company, “one of Britain’s oldest manufacturers”, som via ett uppköp 1930 av BSA(Birmingham Small Arms; ja just det motorcykeln), som ägde Daimler sedan 1910, kom in under just det bolaget. Bolaget har fått sitt namn efter George & Frederick Lanchester som startade det någon gång alldeles i början av 1900-talet. Deras gemensamma historia började redan 1909 genom att Frederick blev konsulterande ingenjör åt Daimler. Daimler Motor Company startades redan 1896. Deras historia är hur som helst intimt förknippad med varandra.

En kuriosa i sammanhanget är att Lanchester utvecklade/uppfann skivbromsarna redan 1901.

Här kan du läsa mera om Jaguars historia och modeller


Aktiviteter

  • måndag 3 apr 2023
    • Månadsmöte på Joe´s Garage 18:00 - 20:30
      Månadsträff Joe´s Garage
  • torsdag 13 apr 2023
    • Klubbträff 18:00 - 20:00
      klubbträff
    • Norrbotten 18:30 - 20:30
      Månadsträff Luleå
  • lördag 15 apr 2023
    • Besök i Mats Åbjörnssons garage 14:00 - 16:00
      Besök i Mats Åbjörnssons garage
  • tisdag 2 maj 2023
    • Tisdagsträffarna Borgeby Slott 16:00 - 20:00
      Tisdagsträffarna Borgeby Slott
 Visa fler kommande

Från forumet

mar 29 sv: Växellåde problem
11:36 i Mekanik
mar 27 sv: Jaguar XJ köpes
15:06 i Köp & sälj
mar 23 sv: Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
17:58 i Mekanik
mar 19 sv: Magnetisk reg skylt till E-type - finns det?
11:57 i Allmänt
mar 15 Klubb träff med Norska Jaguar klubben.
10:16 i Klubbrelaterat
mar 10 sv: Parning av telefon XF 2,2D 2016
13:47 i Elektriskt
mar 10 sv: Jaguar XK8 CAB 2001
09:57 i Mekanik
mar 10 sv: Resonans x150
09:25 i Mekanik
mar 9 sv: XK 2011 felkod fotgängarskydd
22:09 i Elektriskt
mar 9 Jaguar XF 3.0 D 2011 Matarkabel till generatorn.
13:12 i Elektriskt

Viktiga länkar

  • Boka aktivitet
  • Kontakta oss
  • Medlems -och användarvillkor
  • Bokningsvillkor
  • Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Mer information om cookies

Aktuellt

  • Årsmöte 2023 24 mar 2023
  • Längre leveranstid Klub... 19 mar 2023
  • Toms Evighetsprojekt! 19 mar 2023
  • Anna-Lenas XK120! 18 mar 2023
  • Ny medlemsförmån 13 mar 2023

Svenska Jaguarklubben

  • medlemsservice@jaguarklubben.se
  • https://www.jaguarklubben.se/
  • https://www.facebook.com/groups/269159521349
KanslietOnline™
Ladda ned på Google Play Ladda ned i App Store
  Jag accepterar

På vår webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Mer information om cookies.