Xkr -08

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Jan Johansson
5 aug 2025 17:38
#1
Xkr -08
Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne
Stefan Evholt
6 aug 2025 09:58
#2
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.
Jan Johansson
9 aug 2025 11:49
#3
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.

Stefan


Nej jag kanske inte helt litar på bromsbänken, men dom höjde effekten till 385 hkr enl deras bromsbänk. Inga felkoder angavs enl företaget.
Tyckte jag skulle kolla lambdasonder, kat bl a? Dom hade rullande landsväg så bakdäcken kanske inte fick fäste ordentligt och då blir väl effekten lägre. Men motorn går bra och är rapp i responsen så det är väl som det ska?
Thomas Cramer
10 aug 2025 19:23
#4
sv: Xkr -08
En liten tanke. Du kör väl inte på E10 bränsle? Kan tänka mig att 98 oktan ger några hk till.
Stefan Evholt
10 aug 2025 19:41
#5
sv: Xkr -08

En liten tanke. Du kör väl inte på E10 bränsle? Kan tänka mig att 98 oktan ger några hk till.

Thomas


Det ger inte så mycket. Motorn optimerar dessutom till den oktantal man tankar så vi pratar marginellt antal HK.
Stefan Evholt
10 aug 2025 19:52
#6
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.

Stefan


Nej jag kanske inte helt litar på bromsbänken, men dom höjde effekten till 385 hkr enl deras bromsbänk. Inga felkoder angavs enl företaget.
Tyckte jag skulle kolla lambdasonder, kat bl a? Dom hade rullande landsväg så bakdäcken kanske inte fick fäste ordentligt och då blir väl effekten lägre. Men motorn går bra och är rapp i responsen så det är väl som det ska?

Jan


Fel på katalysator och Lambdasond borde ge felkoder så det är jag tveksam till.
Bränslepump kan vara en felkälla, inte alltid det märks på gången men får den inte tillräckligt med bränsle blir det inte all effekt.

Det finns ett spjäll på avgassystemet också som ska öppna vid viss varvtal, tror det är typ 3.500 varv. Öppnar inte det kanske det kan påverka motorn. Den går troligen lika bra men inte med full effekt.

Om du har koll på det och fortfarande inga felkoder skulle jag nästan ge bilen en ordentlig motionsrunda så den får jobba/andas ordentligt och ha 98 i tanken under den trippen. Sedan tanka hög oktan igen och göra om mätningen.
Jan Johansson
10 aug 2025 20:33
#7
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.

Stefan


Nej jag kanske inte helt litar på bromsbänken, men dom höjde effekten till 385 hkr enl deras bromsbänk. Inga felkoder angavs enl företaget.
Tyckte jag skulle kolla lambdasonder, kat bl a? Dom hade rullande landsväg så bakdäcken kanske inte fick fäste ordentligt och då blir väl effekten lägre. Men motorn går bra och är rapp i responsen så det är väl som det ska?

Jan


Fel på katalysator och Lambdasond borde ge felkoder så det är jag tveksam till.
Bränslepump kan vara en felkälla, inte alltid det märks på gången men får den inte tillräckligt med bränsle blir det inte all effekt.

Det finns ett spjäll på avgassystemet också som ska öppna vid viss varvtal, tror det är typ 3.500 varv. Öppnar inte det kanske det kan påverka motorn. Den går troligen lika bra men inte med full effekt.

Om du har koll på det och fortfarande inga felkoder skulle jag nästan ge bilen en ordentlig motionsrunda så den får jobba/andas ordentligt och ha 98 i tanken under den trippen. Sedan tanka hög oktan igen och göra om mätningen.

Stefan


Jag kör på 98 okt och har även kollat avgasspjällen men de är alltid öppna då vakuumslangarna inte stänger spjällen på låga varv, jag petade igen spjällen så då har dom inte fastnat iallafall, dom fjädra tillbaka när jag släppte taget med mejseln. Jag kanske hittar en annan bromsbänk som man kopplar en axel från sidan direkt i bulthålen på bakfälgarna. Ingen risk för kontaktsvårigheter.?
Eller ett accelerationstest, 0-150 km/h enl Jaguars motorspec. Om det avviker så får jag väl gå vidare därifrån? Vet ej hur jag kollar bränsletillförseln? Jag har motionerat bilen kan jag lova så det borde inte bero på det?

Stefan Evholt
11 aug 2025 08:43
#8
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.

Stefan


Nej jag kanske inte helt litar på bromsbänken, men dom höjde effekten till 385 hkr enl deras bromsbänk. Inga felkoder angavs enl företaget.
Tyckte jag skulle kolla lambdasonder, kat bl a? Dom hade rullande landsväg så bakdäcken kanske inte fick fäste ordentligt och då blir väl effekten lägre. Men motorn går bra och är rapp i responsen så det är väl som det ska?

Jan


Fel på katalysator och Lambdasond borde ge felkoder så det är jag tveksam till.
Bränslepump kan vara en felkälla, inte alltid det märks på gången men får den inte tillräckligt med bränsle blir det inte all effekt.

Det finns ett spjäll på avgassystemet också som ska öppna vid viss varvtal, tror det är typ 3.500 varv. Öppnar inte det kanske det kan påverka motorn. Den går troligen lika bra men inte med full effekt.

Om du har koll på det och fortfarande inga felkoder skulle jag nästan ge bilen en ordentlig motionsrunda så den får jobba/andas ordentligt och ha 98 i tanken under den trippen. Sedan tanka hög oktan igen och göra om mätningen.

Stefan


Jag kör på 98 okt och har även kollat avgasspjällen men de är alltid öppna då vakuumslangarna inte stänger spjällen på låga varv, jag petade igen spjällen så då har dom inte fastnat iallafall, dom fjädra tillbaka när jag släppte taget med mejseln. Jag kanske hittar en annan bromsbänk som man kopplar en axel från sidan direkt i bulthålen på bakfälgarna. Ingen risk för kontaktsvårigheter.?
Eller ett accelerationstest, 0-150 km/h enl Jaguars motorspec. Om det avviker så får jag väl gå vidare därifrån? Vet ej hur jag kollar bränsletillförseln? Jag har motionerat bilen kan jag lova så det borde inte bero på det?

Jan


Du verkar onekligen ha koll på det mesta tycker jag. Och det för oss tillbaka till själva mätmetoden som vi båda är inne på. Värt att testa annan firma som inte gör på samma sätt.
För även om bilen har ett par år på nacken nu bör inte 42 hästar rymt från stallet. Jaguar har varit hyfsat bra på att ange korrekta siffror för sina V8:or så någonstans i närheten av 416 + - ngn HK har den haft från början
Jan Johansson
12 aug 2025 23:20
#9
sv: Xkr -08

Kollade min xkr i bromsbänk för att ev motoroptimera den. 374 hkr visade datan?? Långt från fabrikens uppgift om 416 hkr. Blev besviken! Vad kan det bero på? 4200 mil är mätarställningen och motorn går rent som en klocka. Mycket liten oljeförbrukning sen bytet för 600 mil sedan och oljan fortfarande ren och fin.
Vad bör jag kolla upp?
Hälsningar Janne

Jan


Och du litar på resultaten från firman som gjort mätningen ?

Men börja med att läsa felkoder för att se om det finns något indikation där om resultatet från din mätning är korrekt för lite lågt är det.
Får den bränsle som den ska, fungerar kompressorn som den ska mm.

Stefan


Nej jag kanske inte helt litar på bromsbänken, men dom höjde effekten till 385 hkr enl deras bromsbänk. Inga felkoder angavs enl företaget.
Tyckte jag skulle kolla lambdasonder, kat bl a? Dom hade rullande landsväg så bakdäcken kanske inte fick fäste ordentligt och då blir väl effekten lägre. Men motorn går bra och är rapp i responsen så det är väl som det ska?

Jan


Fel på katalysator och Lambdasond borde ge felkoder så det är jag tveksam till.
Bränslepump kan vara en felkälla, inte alltid det märks på gången men får den inte tillräckligt med bränsle blir det inte all effekt.

Det finns ett spjäll på avgassystemet också som ska öppna vid viss varvtal, tror det är typ 3.500 varv. Öppnar inte det kanske det kan påverka motorn. Den går troligen lika bra men inte med full effekt.

Om du har koll på det och fortfarande inga felkoder skulle jag nästan ge bilen en ordentlig motionsrunda så den får jobba/andas ordentligt och ha 98 i tanken under den trippen. Sedan tanka hög oktan igen och göra om mätningen.

Stefan


Jag kör på 98 okt och har även kollat avgasspjällen men de är alltid öppna då vakuumslangarna inte stänger spjällen på låga varv, jag petade igen spjällen så då har dom inte fastnat iallafall, dom fjädra tillbaka när jag släppte taget med mejseln. Jag kanske hittar en annan bromsbänk som man kopplar en axel från sidan direkt i bulthålen på bakfälgarna. Ingen risk för kontaktsvårigheter.?
Eller ett accelerationstest, 0-150 km/h enl Jaguars motorspec. Om det avviker så får jag väl gå vidare därifrån? Vet ej hur jag kollar bränsletillförseln? Jag har motionerat bilen kan jag lova så det borde inte bero på det?

Jan


Du verkar onekligen ha koll på det mesta tycker jag. Och det för oss tillbaka till själva mätmetoden som vi båda är inne på. Värt att testa annan firma som inte gör på samma sätt.
För även om bilen har ett par år på nacken nu bör inte 42 hästar rymt från stallet. Jaguar har varit hyfsat bra på att ange korrekta siffror för sina V8:or så någonstans i närheten av 416 + - ngn HK har den haft från början

Stefan


Har testat 0-100 km/h på egen hand så lite grovt kan jag säga ca 5 sek.
Det va med lite hjulspinn i början. Så då är väl motorn i bra kondition kan jag tycka.
Dessutom så kör jag lugnt och värdigt med bilen i vardagen så jag behöver inte jaga hästkrafter, det va mer att få kvitto på att motorn är frisk och inte har defekter?
Går väl att lämna in på märkesverkstad och få diagnos där också eller vad tror ni?
Visar inlägg 1 till 9 av 9 totalt.