Lambdasond v sida före kat på XJ8 X308 3.2 V8

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Anton Jurinic
10 sep 2023 20:26
#1
Lambdasond v sida före kat på XJ8 X308 3.2 V8
Hej Jaguarvänner,
håller på att byta de två lambdasonderna som sitter före kattarna på min XJ8 X308 för att bli av med obd felkoder P1646 & P1647. Har bytt den på höger sida vilket är den lättåtkomliga sidan och nu återstår vänster sida där diverse komponenter till värmesystemet sitter i vägen :-(
Jaguars egen workshop manual är tyvärr lite kortfattad när det gäller dessa arbeten, det känns som att bilen på något magiskt sätt försvunnit och man har oändligt med utrymme runt kattarna..... så är ju inte riktigt fallet.
Men en tanke, eller egentligen en fråga. Är det någon ide att försöka demontera false bulkhead på vänster sida för att möjligen ge mer åtkomst här? Har tagit bort reservoaren för kylvätska samt ska ta bort värmeventilen som sitter därunder och lossa de kylvätskeslangar som sitter till denna. Sen kan man ge sig på värmeskyddsplåten osv. Men som sagt, är det mening att försöka demontera false bulkhead också? Vad jag kan se sitter den med ett fåtal(3-4) typ skärande bultar vid firewall samt en 10mm mutter på fjädertornet. Bifogar foto där false bulkhead syns vilket jag hoppas förklarar vad jag vill göra.
Tips mottages tacksamt!
Anton
20230910_132133_falseBulkhead.jpg

2.73 MB

Visar inlägg 1 till 1 av 1 totalt.