Montage av ny list för taklucka X300

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Patric Sahlin
1 maj 2023 13:05
#1
Montage av ny list för taklucka X300
Har haft inne takluckan på min X300 för lackering över vintern och har då även köpt en ny list att montera runt.
Nu var ju inte proceduren att montera ny list så enkel som man kan tro och efter en del letande på nätet så finner jag att Jaguar har tagit fram ett specialverktyg (JD-200) just för att få dit listen på takluckan för X300.

Själva verktyget är inte så komplicerat, men att få tag på det verkar extremt komplicerat. Har sökt både på ebay och amazon och andra ställen, men inte någonstans finns en JD-200 tång att få tag på.
Min fråga till er Jaguarkubbskompisar är om det möjligen är någon som vet hur man kan få tag på detta verktyg, alternativt kanske t.o.m har ett själv som jag skulle kunna få hyra eller låna? Jag bifogar en fil med Jaguars technical Bulletin för detta verktyg.

Eftersom jag saknar garagemöjlighet under sommartid och hyran av vinterförvaringen närmar sig sluttidpunkten, så har ärendet blivit lite akut, eftersom jag inte kan montera tillbaka takluckan utan att listen sitter på plats. :-(

Har ni några idéer eller uppslag så blir jag oerhört tacksam för dessa!

Med ödmjuka Jaguarhälsningar

//Patric Sahlin
13-05 Sliding...

28.91 KB

Patric Sahlin
8 maj 2023 15:34
#2
sv: Montage av ny list för taklucka X300
Jag kan väl minst sagt konstatera att vårt forum inte översvämmades av svar på min fundering, så jag gick vidare själv.

Efter lite sökande samt konsulterande av Jaguarexperter så fick jag informationen om att själva verktyget (JD-200) var uselt och ingen idé att söka efter mer.
Jag fick också tipset att bestycka mig med en liten gummiklubba och en rejäl dos tålamod och långsamt knacka listen på plats, bit för bit.

Detta har jag nu gjort och det verkar ha fungerat, dock har jag inte haft möjlighet att montera tillbaka luckan på bilen ännu. Men det ser åtminstone mer "rätt" ut denna gång.

Jag tänker att min återkoppling kanske kommer att hjälpa någon medlem som ska försöka montera takluckelist på en X300/X308 i framtiden.

//Patric
Visar inlägg 1 till 2 av 2 totalt.