Växellåde problem

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Sten-Göran Mildh
29 mar 2023 10:51
#1
Växellåde problem
Fick överta min fars Souvereign -98 för några år sedan. Bilen har gått mycket sparsamt, något över 5000 mil.
Förra året efter vinterförvaring så började en varningslampa lysa att det var problem med växellådan. Märkte vid ett tillfälle att en växel "dunkade" i, i övrigt så verkade allt ok. Olja och filter byttes, men efter ca 30 min så började lampan lysa igen.
Fick tips på en kille som hade jobbat med den typen av låda. Han bytte packningar och o-ringar, men resultatet blev tyvärr det motsatta. Nu slirar den fruktansvärt.
Killen åtog sig att försöka igen, men jag tappade förtroende för honom. Finns det någon som är duktig på växellådor som skulle kunna hjälpa mig att åtgärda detta problem. Har talat med folk i bekantskapskretsen och de tror att det kan vara elektriskt problem.
Enligt killen som "hjälpte" så var lådan i mycket bra skick och inga tecken på slitningar.
Växellådan är en ZF 5HP 24
Pontus Larborn
29 mar 2023 11:36
#2
sv: Växellåde problem
Med de milen bör den ju inte vara redo för renovering riktigt än tycker jag....

Spontant tänker jag att du har två problem, dels ursprungsfelet och sen ytterligare något som orsakades vid "reparationen".

För att ge bästa möjliga tips; var finns du någonstans?
Sten-Göran Mildh
31 mar 2023 13:48
#3
sv: Växellåde problem
Jag finns i Motala
Sten-Göran Mildh
12 apr 2023 09:26
#4
sv: Växellåde problem

Med de milen bör den ju inte vara redo för renovering riktigt än tycker jag....

Spontant tänker jag att du har två problem, dels ursprungsfelet och sen ytterligare något som orsakades vid "reparationen".

För att ge bästa möjliga tips; var finns du någonstans?

Pontus Larborn


Hej Pontus, jag bor i Motala
Per-Inge Karlsson
16 apr 2023 20:09
#5
sv: Växellåde problem
Prata med dom på Växellådshuset i Mullsjö . Dom har telefonnr 0390-220 22 .
Hoppas att du får ordning på problemet -
Per-Inge
Pontus Larborn
16 apr 2023 23:39
#6
sv: Växellåde problem

Med de milen bör den ju inte vara redo för renovering riktigt än tycker jag....

Spontant tänker jag att du har två problem, dels ursprungsfelet och sen ytterligare något som orsakades vid "reparationen".

För att ge bästa möjliga tips; var finns du någonstans?

Pontus Larborn


Hej Pontus, jag bor i Motala

Sten-Göran Mildh


Tyvärr har jag inga tips i den regionen, växellådan i sig sitter ju i massor av bilmodeller och märken så du bör kunna hitta assistans. Om inte är ju Joes garage ett säkert kort, men de finns ju nere i Skåne…
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.