Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

jan-ove hemmingsson
5 aug 2022 15:54
#1
Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
Besiktade bilen och fick nedslag på förhöjt co värde. Bytte olja och filter som första åtgärd, brummade till bes.statione och Nej.
På tomgång högt värde, vid gaspådrag bra värde. Surrade på lite allmänt och kallstarsventil sipprade ut ur den trevlige mannens mun.
Tips på nästa stegs vedermödor...?
Pontus Larborn
6 aug 2022 11:49
#2
sv: Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
Jag hade kopplat upp den mot en dator och läst värden / felkoder.

En kompis hade liknande problem på sin XJ, det visade sig att en temp-sensor var dålig så den trodde att det var kallt ute när det egentligen var varmt.
jan-ove hemmingsson
7 aug 2022 22:37
#3
sv: Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
Tackar för tipset. Själv är det tyvärr inte möjlig att utföra den manövern och i Östersund kryllar det inte av Jaguar verkstäder.
Kan hända att vissa firmor drar åt sig öronen när man nämnerJaguar. Först ska jag googla på temp-sensor, är nog bättre bakom ratten
än under huven.
Pontus Larborn
8 aug 2022 09:10
#4
sv: Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
Nu är jag ute på lite tunnare is men spontant tror jag inte du behöver någon speciellt avancerad utrustning för att läsa värden, du skulle säkert komma långt med denna;

https://www.bil...fargskarm-2000039751

Dock, om du inte alls är bekväm med att skruva, så är det såklart bäst att be en verkstad om hjälp. Vilken verkstad som helst bör kunna läsa enklare felkoder / värden. Nu vet vi ju inte om det är fel, men jag hade börjat min felsökning där.
Fredrik von Schlieben
23 mar 2023 17:58
#5
sv: Högt co värde på tomgång (Jaguar xj8 x308)
Ett rent allmänt tips är att tanka 2 tredjedelar E85 före besiktningen. Brukar hjälpa om man inte säger nåt.
Visar inlägg 1 till 5 av 5 totalt.