Luftdämpare fram X350 2005

Du har inte behöriget att skriva inlägg här.

Rolf Hammarberg
14 aug 2021 15:36
#1
Luftdämpare fram X350 2005
Hade pyspunka på höger luftdämpare 2015. Joe´s bytte till två beg 2016 á 5000:--. Nu 2021 så "dunkar" det till i vä dämpare när jag passerar en grop. Irriterande. Vet inte vad som är fel. Packning? Något inne i dämparen sannolikt. Joe´s vet inte utan att få kolla naturligtvis, men det är 60 mil dit. Att byta vä till en beg verkar svårt då de är svåra att få tag på och har kanske gått 30 000 mil. Två nya kostar 20 000 kr styck enligt Joe´s och är original Jaguar.
Joe´s trodde inte att det var stötdämparen utan skickade ett stag i framvagnen med bussningar som man sade var det vanliga felet vid "dunk" i framvagnen. Icke! Dunket kvarstår.
Fråga: någon som råkat ut för liknande "dunk"? Någon som köpt piratluftdämpare som finns från olika tillverkare nya och till halva priset mot Jaguars?
Fredrik von Schlieben
26 aug 2021 17:03
#2
sv: Luftdämpare fram X350 2005
Finns inte en möjlighet att byta till vanliga dämpare? Luftdämpare hat ju ett helt vansinnigt pris. Det måste kosta en bråkdel att bygga om. Och blir väl inte sämre.
Fredrik von Schlieben
26 aug 2021 17:04
#3
sv: Luftdämpare fram X350 2005
Finns inte en möjlighet att byta till vanliga dämpare? Luftdämpare hat ju ett helt vansinnigt pris. Det måste kosta en bråkdel att bygga om. Och blir väl inte sämre.
Rolf Hammarberg
14 sep 2021 18:56
#4
sv: Luftdämpare fram X350 2005
Tack för svar och sorry att mitt svar dröjt. Har kollat med Joe´s om ombyggnad till vanliga dämpare men avråtts. Besvärligt och kostsamt. Har kollat litet på piratdämpare och det finns från Barrat för 14 152 + frakt och tull till Bilstein 9 800:--, Win Parts 9 500:--, Luftfjädringsexperten 6 400:--, Aerosus 3 690:--.
Så, får väl bli en mittemellan i prisspannet. Billig kan ju vara OK, men oftast är det ju så att du får det du betalar för.
Fredrik von Schlieben
8 nov 2021 17:32
#5
sv: Luftdämpare fram X350 2005
Jag hade samma dunk men med vanliga dämpare. Det var brickorna som ligger i övre änden av dämparstången, på båda sidor om plåten som den sitter igenom.
Pererik Linde
29 mar 2024 19:03
#6
sv: Luftdämpare fram X350 2005

Hade pyspunka på höger luftdämpare 2015. Joe´s bytte till två beg 2016 á 5000:--. Nu 2021 så "dunkar" det till i vä dämpare när jag passerar en grop. Irriterande. Vet inte vad som är fel. Packning? Något inne i dämparen sannolikt. Joe´s vet inte utan att få kolla naturligtvis, men det är 60 mil dit. Att byta vä till en beg verkar svårt då de är svåra att få tag på och har kanske gått 30 000 mil. Två nya kostar 20 000 kr styck enligt Joe´s och är original Jaguar.
Joe´s trodde inte att det var stötdämparen utan skickade ett stag i framvagnen med bussningar som man sade var det vanliga felet vid "dunk" i framvagnen. Icke! Dunket kvarstår.
Fråga: någon som råkat ut för liknande "dunk"? Någon som köpt piratluftdämpare som finns från olika tillverkare nya och till halva priset mot Jaguars?

Rolf


Hej!
Jag har nu samma behov av byte av luftbälg fram som du hade tidigare och funderar på samma sak som du. Original del alternativt piratdelar...

Jag läste om en X350 ägare som efter att ha monterat piratbälgar fick en väl fungerande bil men tyvärr också ett felmeddelande i displayen som inte gick att ta bort. Tyvärr vet jag inte vilket fabrikat det var på bälgarna som de hade monterat. En väldigt irriterande konsekvens som iallafall jag skulle reta mig mycket på, att bli påmind av ett felmeddelande varje gång man startar bilen...

Precis som du anger så finns hela skalan av grejer, från högst sannolikt exakt samma grejer som orginal Jaguar men i annan kartong till delar som kostar en bråkdel men då också riskerar vara sämre i funktion.
Jag är inne på att definitivt undvika "ching-chong" grejer och hellre leta bland dyrare produkter från kända tillverkare men nödvändigtvis inte Jaguar.

Jag hoppas det inte blir konsekvenser med andra problem efter byte av bälgar som du beskriver med glapp och dunkande. Det är ju lite därför vi valt Jaguar, att det verkligen ska vara en trevlig kör- och åkupplevelse där frånvaron av skrammel är en väsentlig del.

Gammal tråd - hur gick det?
Visar inlägg 1 till 6 av 6 totalt.